شرکت هوندا ،یک شرکت خودروسازی ژاپنی و چندملیتی است، که به لحاظ تولید موتورسیکلت، موتور اتومبیل و خودرو در جهان شناخته میشود.
شرکت هوندا در سال ۱۹۴۸ توسط سوییشیرو هوندا تأسیس شد و از سال ۱۹۵۹ تاکنون، بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان میباشد. این شرکت همچنین با تولید ۱۴ میلیون موتور خودرو در سال، بهعنوان بزرگترین تولیدکننده موتورهای درونسوز جهان، شناخته میشود.
هوندا علاوه بر صنعت خودروسازی، در حوزههای دیگر، همچون تولید موتورهای هواگرد، هواپیماهای جت و موتورهای جت، قایقهای موتوری، پمپهای آب، تجهیزات الکتریکی، ژنراتورها، ربات و تجهیزات انتقال برق نیز فعالیت گستردهای دارد.
شرکت هوندا نخستین خودروساز ژاپنی بود، که اقدام به تولید خودروهای لوکس، تحت برند اکیورا نمود و شرکتهای تویوتا و نیسان نیز با الگو برداری از هوندا، اقدام به راهاندازی برندهای لکسوس و اینفینیتی کردند.
در حال حاضر کمپانی هوندا پس از شرکتهای جنرال موتورز، گروه فولکسواگن، تویوتا، هیوندای موتور، فورد، نیسان و پژو سیتروئن هشتمین خودروساز بزرگ جهان بهشمار میآید.
بیوگرافی سویچیرو هوندا، موسس شرکت هوندا و معروف به هنری فورد ژاپن
سویچیرو هوندا، مهندس، کارآفرین و صنعتگر مشهور ژاپنی است که تمام دنیا او را با نام شرکت موفقش یعنی Honda Motor میشناسند.
سویچیرا هوندا (Soichiro Honda) در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۰۶ در روستایی از توابع هاماماتسو از توابع شهر شیزوکا ژاپن به دنیا آمد. او موسس شرکت بزرگ هوندا موتور، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موتورسیکلت و خودرو در ژاپن بود. شرکت هوندا از سال ۱۹۴۸ به تولید موتورسیکلت پرداخت. سویچیرو، شرکت خود را به سازمانی بینالمللی با ارزش میلیارد دلاری تبدیل کرد که بهترین و پرفروشترین موتورسیکلتهای جهان را تولید میکند. به خاطر علم مهندسی قوی و هنر مدیریت هوندا، شرکت او توانست رقیبان بزرگی همچون Triumph در انگلستان و Harley-Davidson در آمریکا را در بازار کشورهای خودشان شکست دهد. شرکت هوندا موتور از سال ۱۹۶۳ تولید اتومبیل را نیز در دستور کار خود قرار داد و در دههی ۱۹۸۰ به سومین تولیدکنندهی بزرگ خودرو در ژاپن تبدیل شد.
سویچیرو هوندا به ریسکپذیری و سبک خاص مدیریتی مشهور است. سبک مدیریتی او تمرکز بالایی بر ابتکار عمل شخصی کارمندان و ارتباط نزدیک مدیران با کارمندان و کارگران داشت. هوندا تا سال ۱۹۷۳ به عنوان مدیر اصلی هوندا موتور فعالیت کرد و سپس بازنشسته شد. از آن سال تا سال ۱۹۸۳، باز هم وظایف مدیریتی جزئی بر عهدهی سویچیرو بود تا این که در سال ۱۹۸۳ او تنها به عنوان مشاور ارشد در هوندا فعالیت میکرد. مجلهی People در سال ۱۹۸۰ او را در میان ۲۵ فرد جذاب سال انتخاب کرده و لقب هنری فورد ژاپن را به او داد.
تولد و سالهای ابتدایی تحصیل
روستایی که سویچیرو در آن متولد شد، کومیو (Komyo) نام داشت و امروزه با نام شهر تنریو (Tenryu) شناخته میشود. او بزرگترین فرزند خانواده بود. پدر او گیهی هوندا (Gihei Honda) یک آهنگر حرفهای بود و مادرش میکا (Mika) در کارگاه بافندگی کار میکرد. گیهی هوندا آهنگری بود که کارهای متنوع زیادی انجام میداد. او برخی اوقات دندانپزشک محلی نیز بود. پس از مدتی تجارت اصلی گیهی، به تعمیر و فروش دوچرخه تبدیل شد.
در سالهایی که گیهی هوندا فروشگاه دوچرخهی خود را تاسیس کرد، استقبال از این وسایل نقلیه در ژاپن زیاد شده بود. او که مهارت بالایی در آهنگری و تعمیرات داشت، همیشه سفارشاتی برای تعمیر دوچرخههای مردم دریافت میکرد. پس از مدتی گیهی متوجه پتانسیل بالای این کسب و کار شد و تصمیم گرفت دوچرخههای دست دوم را خریداری کرده، تعمیر کند و آنها را به قیمتی مناسب بفروشد. این فعالیت هوشمندانه باعث شد فروشگاه آنها به بهترین فروشگاه دوچرخهی محلی تبدیل شود.
سویچیرو هوندا در سال ۱۹۱۳ به مدرسهی ابتدایی رفت. او دانشآموز درسخوانی نبود اما همواره کنجکاوی و تلاش برای پیدا کردن راهحلهای جدیدی در رفتار او دیده میشد. او در سالهای تحصیل یک بار تلاشی برای جعل مهر و امضای خانوادهها انجام داد و این کار را برای همکلاسیهای خود نیز انجام میداد. پس از آن که معلمان مدرسه متوجه کار او شدند، پدرش سویچیرو را یک روز تمام تنبیه کرد. سویچیروی ۸ ساله برای اولین بار در سال ۱۹۱۴ یک اتومبیل را مشاهده کرد. او همیشه از این لحظه به عنوان نقطهی عطف زندگیاش یاد کرده است. وقتی هوندا اتومبیل در حال حرکت را در جاده میبینید، بدون دلیل و تنها از روی کنجکاوی به دنبال آن میدود. حرکت اتومبیل بدون نیاز به نیروی محرکه مانند اسب و تنها با نیروی خودش، او را شگفتزده کرده بود. سویچیرو با تمام وجود به دنیال اتومبیل دوید تا این که آن را در مسیر جاده گم کرد. او در صحبتهایش از لحظهای یاد میکند که لکهی روغن چکیده شده از خودرو روی زمین را مانند فردی که در بیابان آب پیدا کرده، بوییده است.
روحیهی ماجراجویی، توسعهی فناوریهای جدید و تلاش برای کشف ناشناختهها، ریشه در کودکی سویچیرو داشت. خانوادهی آنها فقیر بود اما پدرش، فرزندان خود را با عشق برای کار زیاد و سر و کله زدن با قطعات مکانیکی بزرگ کرد. سویچیرو خیلی زود کار با ابزارها را از پدرش یاد گرفت. یکی از علایق بچگی او شنیدن صدای موتور کوچک آسیاب برنج بود. لقب او در مدرسه، «دماغ سیاه» بود چرا که سویچیرو همیشه در حال کمک به پدرش در آهنگری و فروشگاه دوچرخه بود و دستان و بدنش همیشه از کار کثیف بود.
هوندا پس از ۸ سال تحصیل، یک آگهی استخدام برای شرکتی در توکیو مشاهده کرد که نظر او را به خودش جلب کرد. او که تحصیلات عالیه نداشت تنها به خاطر علاقهی فراوان به کارهای مکانیکی و فنی، به پایتخت ژاپن رفت و در ۱۵ سالگی بهعنوان جوانترین کارمند شرکت Art Shokai، تولیدکننده و تعمیرکنندهی اتومبیل و موتورسیکلت استخدام شد.
شرکت Art Shokai
سویچیرو هوندا در سالهای ابتدایی وظایف خدماتی سادهای مانند نظافت و پذیرایی برعهده داشت. پس از مدتی، یوزو ساکاکیبارا (Yuzo Sakakibara) صاحب کارخانه که متوجه علاقهی شدید و توانایی یادگیری بالای هوندا شده بود، تعمیرات مکانیکی را به او یاد داد. علاوه بر آن، یوزو مهارتهای ارتباط با مشتری و حفظ دیسیپلین تخصصی را نیز به سویچیرو آموزش داد. در آن زمان، خرید اتومبیل تنها محدود به طبقهی مرفه جامعه بود و بیشتر خودروهای بازار ژاپن نیز ساخت کشورهای خارجی بودند.
شرکت شوکای به تولید خودروهای مسابقهای نیز مشغول بود. آنها در سال ۱۹۲۳ شروع به ساخت اولین خودروهای خود کردند. اولین مدل آنها که آرت دایملر نام داشت، از یک موتور دست دوم دایملر استفاده میکرد. خودروی بعدی آنها که بسیار مشهور شد، Curtiss نام داشت. این خودرو از ترکیب موتور هواپیمای Curtiss و شاسی آمریکایی Mitchell ساخته شده بود. شرکت در پروژهی ساخت این خودرو، تجربیات بسیار مفیدی را در اختیار هوندا گذاشت. خودروی آنها در ۲ نوامبر سال ۱۹۲۴ برندهی مسابقهی اتومبیلرانی شد.
مشتریهای کارخانهی شوکای خودروهای مختلفی از کارخانههای معتبر مرسدس، لینکلن و دایملر را برای تعمیر به آنها میسپردند و همین امر، باعث افزایش مهارتهای سویچیرو شد. او در سن ۲۰ سالگی برای اعزام به خدمت سربازی فراخوانده شد اما به خاطر کوررنگی از رفتن به خدمت معاف شد.
هوندا در ۲۵ آوریل سال ۱۹۲۸، شعبهای از شرکت آرت شوکای را در شهر هاماتسو تاسیس کرد. او تنها شاگرد ساکاکیبارا بود که توانست کسب و کاری مستقل تاسیس کند. هوندا هیچگاه به دنبال فتح بازارهای داخلی نبود. او اعتقاد داشت اگر بتواند بازارهای جهانی را تصاحب کند، بهتبع آنها در ژاپن نیز موفق خواهد بود. شعبهی هاماماتسوی شرکت آرت شوکای تحت رهبری هوندا بهسرعت پیشرفت کرد و توانست ۳۰ کارمند استخدام کند. آنها کامیونهای کمپرس تولید میکردند و در کنار آن، به بهینهسازی اتوبوسها برای حمل مسافران بیشتر مشغول بودند.
فهرست
پیروزی هوندا با موتور گازی.. ۸
بازاریابی و فروش... ۱۰
طریقه ی بازاریابی موتور هوندا چگونه است؟. ۱۰
از سرهمبندی کردن موتور تا فروش ۱۰۰ هزار واحد موتورسیکلت.. ۱۰
تغییر استراتژی هوندا برای اروپا؛ تمام محصولات هیبریدی و الکتریکی می شوند. ۱۲
استراتژیهای توسعه کسبوکار. ۱۴
- متنوعسازی غیرمتمرکز. ۱۴
- ادغام بالادستی.. ۱۶
- ادغام پایین دستی.. ۱۶
- ادغام افقی.. ۱۶
- توزیع مشترک.. ۱۸
- انتقال تکنولوژی.. ۱۸
- تولید همزمان و همراستا ۱۸
بیوگرافی سویچیرو هوندا، موسس شرکت هوندا و معروف به هنری فورد ژاپن. ۱۸
تاسیس شرکت هوندا (Honda Motor Co). 23
تولید خودرو. ۲۴
زندگی شخصی.. ۲۶
مقاله ؛هزینه یابی بر مبنای هدف و استراتژی مدیریت هزینه در شرکت های خودروسازی.. ۲۷
روشهای بازاریابی و تبلیغات موتور هوندا ۳۷
رشد بازاریابی و فروش هوندا در آمریکا ۴۳
هوندا سیویک و رشد فروش در تحریم نفتی.. ۴۳
استراتژی بازاریابی سبز در هوندا سیویک... ۴۳
شعار تبلیغاتى هوندا : ۴۳
تطبیق استراتژی های بازاریابی هوندا با شرایط بازار. ۴۳
روش بازاریابی هوندا ۴۴
استراتژی هوندا ؛ ساده سازی قیمت.. ۴۴
استراتژی هوندا ؛ ساده سازی قیمت.. ۴۴
مدل کسب و کار متفاوت هوندا ۴۴
موفقیت تصادفی.. ۴۵
توجه به خلا بازار. ۴۶
خداحافظی با دیزل؛ سلام به برقیهای بیشتر. ۴۶
موتور هوندا و روش بازاریابی و تبلیغات.. ۴۸
صنعت بازاریابی شرکت هوندا موتور….. ۵۰
استراتژی بازاریابی هوندا در آمریکا ۵۱
مدلهای هوندا در امریکا ۵۲
رقابت هوندا و مرسدس بنز در رضایت مشتری.. ۵۲
استفاده کارآمد از تحقیقات بازار برای ساخت محصولات نوآورانه، درسهایی از موفقیت و شکست همزمان هوندا ۵۲
درک جوانان و خواستههایشان. ۵۴
واکنش بازار به المنت.. ۵۵
دلایل شکست هوندا المنت.. ۵۶
بنگاههای برتر جهانی -شرکت هوندا (HONDA). 56
سیویک و اکورد؛ دو اعجوبهی هوندا در بازار ایران. ۵۹
داستان زندگی هوندا، مردی که کارخانه هایش دو بار کاملا ویران شدند ولی ….. ۶۳
تاریخچه شرکت هوندا ۶۳
داستان هوندا ۶۴
تاریخچه و تبلیغات شرکت هوندا ۷۴
ورود هوندا به آمریکا ۷۴
تبلیغات پا به میدان گذاشت.. ۷۴
چشم انداز و مأموریت.. ۷۶
جهت گیری بازاریابی هوندا برای مقابله با کرونا ۷۷
برند هوندا ۷۸
تاریخچه و پیدایش.. ۷۸
ورود برند هوندا به آمریکا ۷۹
چشم انداز هوندا ۸۰
بازاریابی و شگردهای تبلیغات موتور هوندا ۸۰
بنیان گذار شرکت هوندا ۸۰
بزرگترین کارخانه موتور سیکلت سازی جهان. ۸۱
بازاریابی و فروش در هوندا به چه صورت است ؟. ۸۲
بازاریابی و فروش در هوندا به چه صورت است ؟. ۸۳
بازاریابی و فروش هوندا ۸۳
رشد فروش هوندا ۸۴
میزان فروش داخلی هوندا در ژانویه ۲۰۲۱٫ ۸۴
هوندا پایلوت ۲۰۱۸، انتخابی برای کسانی که مینی ونها را دوست ندارند. ۸۵
ظاهر خوش قد و بالا همچون یک شاسی بلند تمامعیار. ۸۶
پیشرانه و گیربکس و مشخصات فنی هوندا پایلوت.. ۸۸
فوتبالیست ژاپنی مشهور توکن شخصی راه اندازی کرد!. ۹۰
نسل جدید هوندا N-One برای بازار ژاپن معرفی شد. ۹۱
نقشه جدید هوندا چه بود؟. ۹۳
The Cog (تبلیغ ویدیویی چرخ دنده). ۹۴
رقابت نفسگیر تولیدکنندگان خودرو در بازار جهانی.. ۹۵
استفاده تبلیغاتی هوندا از شخصیت های دیسنی.. ۹۶
دزد مشتریان هوندا و تویوتا مشخص شد! ۹۸
هوندا غیرممکن را ممکن می سازد! ۱۰۱
کانسپت هوندا، پلی به آینده! ۱۰۱
آکورا ناموفق در تست! ۱۰۴
تصویری تخیلی از اتومبیل های مسابقه ای در سال ۲۰۲۵٫ ۱۰۶
آینده طرح های خودروهای مسابقه ای : مواد و سوخت.. ۱۰۸
آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول ۱٫ ۱۱۰
هوندا، جت خصوصی میسازد! ۱۱۳
پرواز نخستین جت هوندا صورت پذیرفت! ۱۱۶
سه خودروساز برتر ژاپنی و تعهد همکاری! ۱۱۸
لاک پشت در لباس خرگوش؛ ۱۰ خودرو ظاهرا اسپرت اما واقعا کُند. ۱۲۱
پورشه کاین. ۱۲۱
هیوندای ولاستر. ۱۲۲
تویوتا سلیکا ۱۲۳
دوج دارت.. ۱۲۴
میتسوبیشی لنسر جی تی.. ۱۲۴
مزدا MX-5 میاتا ۱۲۵
DeLorean DMC-12. 126
هوندا CR-Z. 126
تویوتا جی تی ۸۶٫ ۱۲۷
پنج خودروی شاسی بلند (Crossover) با بهترین مصرف سوخت.. ۱۲۸
- هونداCR-V.. 129
- مینی کوپرCountryman. 129
- نیسانRogue. 130
- تویوتا هایلندر هیبریدی.. ۱۳۱
- تویوتاRAV-4. 131
منابع و مآخذ: ۱۳۳
با ۱۲۳اسلاید تخصصی و ۱۳۳صفحه ورد pdf