- شناسه : 244
- موضوع : هنر
- فرمت اصلی : doc
- تعداد صفحات : 93
- حجم فایل : 0.11 مگابایت
- در صورت مغایرت با توضیحات
- از طریق چت انلاین و واتساپ
- دانلود سریع پس از خرید فایل
- در هر زمان با چند کلیک سریع
رشته عكاسی
موضوع نظری
نگاه و معنا در هنر عكاسی
موضوع عملی
عكاسی ماكروفتوگرافی (چشمها)
فهرست مطالب
چكیده: پایان نامه، نگاه و معنا در هنر عكاسی شامل: پیشگفتار، مقدمه و پنج فصل با عناوین دستگاه بینایی – ژاك لكان – رولان بارت – دیدن در عكاسی – زیبایی شناسی در عكاسی میباشد.
در پایان نیز فهرست اعلام و فهرست منابع و مأخذ و گزارش كار عملی نیز درج شده است.
1) هدف پژوهش: هدف نگارنده تهیه یك متن نظری در بارة نحوة دیدن و لحظة رویت عكاس در ارتباط با سوژة مقابل دوربین است. بدیهی است نظریات بارت و لكان در زمینه عكاسی و دیدن از اهمیت خاصی برخوردار است، و طرح این نظریات راهگشای معنای دیدن و عمیق دیدن در هنر عكاسی است.
2) روش پژوهش: در این تحقیق از روشهای مختلفی ازجمله گردآوری، تحقیق كتابخانهای، ترجمه و تحلیل استفاده به عمل آمده است. بدیهی است شكل تحقیق توصیفی است.
3) نتیجة تحقیق: در بر دارندة تجربیاتی ارزنده در باب ثبت عكس، گزینش كادر عكس و نحوة عمیق دیدن جهان رودرروی دوربین عكاسی است كه برای دانشجویان عكاسی میتواند راهگشا باشد.
پیشگفتار
رسالة مذكور دارای بحث بنیادی و نظری است. عكاسان هنگام ثبت عكسهای خود به جهان بیرون از دوربین و یا به تعبیری به جهان رودرروی دوربین از طریق اندیشة درونی و عنصر بینایی یعنی چشمها دست می یابند. هنر عكاسی هنر عینی است و در مرحله رؤیت، عكاس تصویر خود را ثبت می كند – در این فرآیند چشمها عمل نمی كند بلكه جهان، جهان عكاس كه همان گذشته، حال و تجربیات و نحوة اندیشیدن اوست كه در سطح عكسها مؤثر است. مبنای این تحقیق نظری بر دو مسئله دستگاه بینایی و لحظة رویت و گزینش كادر و ثبت تصویر استوار است.
تحقیق شامل یك چكیده، پیشگفتار و مقدمه ای در باب عكاسی و پنج فصل تحت عنوان دستگاه بینایی و دیدن در عكاسی – خواستگاه عكاس، گزینش كادر و زیبایی شناسی عكس می باشد. در پایان یك فهرست منابع و مآخذ و یك گزارش عملی درج شده است. نگارنده خود معتقد است كه این دو مقالة نظری پیچیده، اما در عین حال مهماند. نظریه ژاك لكان درباره فرآیند بینایی و نظریة رولان بارت در زمینة عكاسی همچنان برای من سنگین، اما قابل احترام است. بدیهی است می بایستی حوزة مطالعات دانشجویان عكاسی و همچنین خودم گسترش یابد تا این گونه موارد را بیشتر درك كنیم.
- پیشگفتار
- مقدمه
فصل اول – دستگاه بینایی
فصل دوم – ژاك لكان
1-2- لحظة رویت چگونگی دیدن از دیدگاه ژاك لكان
2-2- چشم – روشنایی
فصل سوم – رولان بارت
1-3- رویت در عكاسی از دیدگاه رولان بارت
فصل چهارم – دیدن در عكاسی
1-4- خواستگاه عكاسی
2-4- دیدن و مشاهده عكاس – هنرمند
فصل پنجم – زیبایی شناسی در عكاسی
1-5- گزینش كادر
2-5- نحوة ارائه عكس
3-5- نگاه و معنا
فهرست منابع و مأخذ
گزارش كار عملی